RSS Feed

De nieuwe Ford Talisman


Het is intrigerend om te zien hoe de autorubrieken in kranten een vrijplaats kunnen blijven voor de grootste onzin. Beweringen die elders geen kans maken om de drukpersen te halen of op z’n minst van de nodige kritische kanttekeningen zouden zijn voorzien, krijgen er royale aandacht. Omdat de auteurs zo dom zijn? Of omdat ze door de autoconstructeurs in de watten worden gelegd met snoepreisjes en elke week een nieuwe auto onder de kont? We kunnen er alleen naar gissen.

Feit is dat de bron van onverantwoorde onzin niet opdroogt. Met de regelmaat van de klok wordt het wierookvat bovengehaald om de nieuwste technische snufjes kritiekloos de hemel in te prijzen. De boodschap die ons opgelepeld wordt is altijd dezelfde: milieuvervuiling, energieverspilling en verkeersonveiligheid zijn weliswaar problemen, maar binnen afzienbare tijd zijn ze opgelost dankzij de knappe koppen van de autofabrikanten. Daarvoor hoeven wij ons gedrag niet te wijzigen. Of toch een beetje: ons aankoopgedrag.

Een voorbeeldje uit De Standaard, die soms écht onverantwoord interessant is. Jan Muylaert berichtte er enkele weken geleden (2 en 3 september) over een geweldig initiatief van Ford: de constructeur biedt vanaf 2012 een “intelligente” (sic) autosleutel aan “waarmee de maximumsnelheid van het voertuig kan worden beperkt.” Reden voor de journalist om enthousiast te kirren: “Handig en heel veilig voor ouders die hun auto af en toe door de kinderen laten gebruiken. Gedaan met de slapeloze weekendnachten van ouders wanneer zoon of dochter met de gezinswagen op stap gaat.” Eerlijk gezegd was ik eventjes geneigd mee te kirren. Tot ik las over welke snelheidsbeperking het gaat: tot… 140km/u. Voorwaar een reden om victorie te kraaien, nu zullen jongeren nooit nog ongevallen veroorzaken door overdreven snelheid, toch?

Nog een geruststelling: in de Verenigde Staten wordt de MyKey-technologie al standaard aangeboden. De helft van de jonge bestuurders (en in de VS bedoelen ze dan écht jong: in sommige staten mag men autorijden vanaf 14 jaar!) hebben geen probleem met de snelheidsbeperking “als ze daardoor meer mogen rijden.” En ja hoor: de ouders zijn mee. Ford (blijkbaar een betrouwbare bron) zegt dat 53% van de ouders z’n kind meer zal laten rijden als de auto met de MyKey is uitgerust. Hoera! Zelfs als we even naïef aannemen dat de snelheidsbegrenzer tot 140km/u veiligheidswinst zou betekenen, dan is die meteen weer uitgevlakt door een grotere risicoblootstelling. Ford zal er wel over nagedacht hebben: auto’s die meer worden gebruikt, verslijten sneller en doen de business draaien. Jan Muylaert heeft er niet over nagedacht. Nochtans stemmen de cijfers die volgen wel tot nadenken. Hij citeert uit het persmapje van Ford: “Tussen 1999 en 2008 lieten 58.000 jongeren tussen 18 en 24 jaar het leven in een autocrash.” Je zou voor minder een snelheidsbegrenzer overwegen. Onze autojournalist geeft dan ook ruiterlijk toe: “Het gevaar voor een ongeval als gevolg van overdreven snelheid is inderdaad niet denkbeeldig.”

Niet denkbeeldig, als understatement kan het tellen. Muylaert citeert verder: “Overdreven snelheid is in Europa de oorzaak van 30 procent van de ongevallen met jonge mannelijke bestuurders en 21 procent met vrouwelijke bestuurders.” En: “Uit een onderzoek blijkt dat Europese bestuurders jonger dan 25 jaar statistisch tot drie keer meer gevaar lopen betrokken te raken bij een dodelijk ongeval dan ervaren chauffeurs.” Bemerk hoe zorgvuldig de mythe in stand wordt gehouden dat de hogere ongevalsbetrokkenheid van jongeren uitsluitend verklaard wordt door het gebrek aan ‘ervaring’ en niet door pakweg een voor jongeren typerende ingesteldheid: het te laag inschatten van risico’s gecombineerd met het te hoog inschatten van de eigen vaardigheden, wat in een auto een dodelijke cocktail oplevert.

Maar goed, autojournalisten zijn blijkbaar vrijgesteld van de journalistieke plicht om kritisch na te denken. Ze hoeven zich van dit soort details geen moer aan te trekken. Het belangrijkste is dat ze de geruststellende reclameboodschap van de autofabrikant foutloos omzetten in iets wat er uitziet als een informatief krantenartikel. In dit geval luidt die boodschap dat ouders met een nieuwe Ford binnenkort hun kind de weg op kunnen sturen met een talisman genaamd ‘MyKey’.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Eén reactie »

  1. Even aanvullend ivm falende autojournalistiek:
    – In de meeste zogeheten autotests wordt als vermoord gezwegen over het feit dat de bewuste auto ook nog op de markt is onder een andere merknaam. Bijvoorbeeld een Kia Venga is toch wel érg verregaand hetzelfde als een Huyndai IX20.
    – Je leest zelden of nooit dat de helft van dieselland gebruik maakt van -eigenlijk- de zelfde PSA 1600 cc motor met een ander labeltje erop.
    – Daarnaast heb ik nog nooit een kwaad woord gelezen over pakweg een BMW 520d. Terwijl (ik spreek uit ervaring) die auto wel eens dik kan tegenvallen op vlak van oa … kwaliteit. Maar achja, een autojournalist rijdt enkel met splinternieuwe, gedubbelcheckte auto’s en niet met eentje van 4 jaar oud en 95000 km op de teller.

    … wou dit even kwijt

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: