RSS Feed

Bedrijfswagens: einde van een taboe?

Geplaatst op

Het lijkt er sterk op dat het taboe van de bedrijfswagens in ons land aan het sneuvelen is. Dat dezer dagen in de Wetstraat het ‘ideetje’ om bedrijfswagens fiscaal aan te pakken circuleert is niet de eerste maar de zoveelste indicatie dat er iets aan het veranderen is.

Enkele maanden geleden kreeg ik in een debat van een VOKA-vertegenwoordiger zowaar gelijk. Ik had hem verweten dat het wel gemakkelijk is eerst met belastinggeld z’n werknemers te betalen met auto’s en vervolgens van de overheid te eisen dat ze rijstroken aanlegt voor die auto’s. “Dat ze die praktijk maar aanpakken,” repliceerde hij. Bleek dat bedrijven zich meegesleurd voelen in een strijd van onderling opbod: ze moeten wel ‘companycars’ uitdelen, want als ze het niet doen gaan de werknemers bij de concurrentie werken…

Ook Brussels minister Grauwels liet zich een tijdje geleden ontvallen dat het tijd werd het probleem van de bedrijfswagens aan te pakken. Ze deed dat weliswaar in een Arabische golfstaat, ergens waar ze verwachtte niet te zullen worden gehoord door het thuisland, maar het idee was sneller in Brussel terug dan zij. Bij de voorstelling van de Europese White Paper on Transport in Brussel, waar het kruim van het Belgische mobiliteitswereldje verzameld was, wees een Nederlandse spreker er op dat de bedrijfswagens jaarlijks enkele procenten van het Belgische Bruto Binnenlands Product kosten. En hij stipte fijntjes aan “dat hij dacht dat België zich dit eigenlijk niet kon veroorloven”. Intussen lazen we in sommige kranten voor het eerst kritische kanttekeningen bij de bedrijfswagens, waardoor de weg ook bereid werd voor minder moedige beleidsmakers.

Al lijkt de klemtoon nu te zijn verschoven naar de kost van de bedrijfswagens, er zijn nog heel wat andere redenen om ze niet ongemoeid te laten. Veiligheid bijvoorbeeld: het blijkt dat mensen meer risico’s nemen met een auto die niet van hen is (en die sowieso morgen vervangen wordt door de leasemaatschappij als er een schram op zit). De ‘white van men’, de bestuurders van kleine witte bestelwagens, zijn een begrip in de literatuur over verkeersveiligheid.  Het milieuargument speelt ook: mensen die beschikken over een bedrijfswagen leggen veel meer kilometers af dan mensen zonder. En dat is bijlange niet alleen verklaarbaar doordat ze die wagen echt nodig hebben. Ze gebruiken hem gewoon omdat de kost toch voor de baas is. Zoals gezegd wordt er dan ook nog sneller en agressiever mee gereden, wat zorgt voor meer energieverbruik en meer emissies. Meestal zit er in die auto’s ook maar één mannetje of vrouwtje, waardoor onze files uit veel blik bestaan met weinig mensen. Eenvoudige berekeningen leren dat als we de gemiddelde bezetting van een wagen in de ochtendspits zouden kunnen optrekken van 1,1 naar 1,2 mensen, we al massaal veel wegcapaciteit zouden winnen: rijstroken die kunnen worden afgeschaft of minstens  niet hoeven te worden aangelegd…

Tot slot is er ook een bedrijfseconomisch argument: bedrijfswagens kosten de bedrijven geld, al was het maar omdat er voor al die auto’s ook parkeerplaats moet zijn. Een bedrijf zoals Suez, niet bepaald het groenste, heeft voor zichzelf de rekening gemaakt en is overgestapt van bedrijfswagens naar mobiliteitsbudgetten. Resultaat: opeens staat de bedrijfsparking aan Brussel Noord half leeg en kan die dure grond voor iets anders worden gebruikt.

Kortom, er zijn zoveel argumenten dat het ongelooflijk is dat het zo lang heeft moeten duren vooraleer het onderwerp zelfs nog maar ‘bespreekbaar’ is geworden…

Foto: de nieuwe Lexus ‘90% aftrekbaar’. Tikje vreemd dat de verontwaardiging zich intussen vooral toespitst op een wat ruim bemeten gemeentelijke subsidie voor dakisolatie waar één iemand 240 euro zou hebben verdiend…

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Tja, Grouwels is natuurlijk minister in Brussel, waar de verkeersdruk door al die bedrijfswagens waarschijnlijk het hoogst ligt. Dan is zo’n moedig, maar noodzakelijk standpunt, al wat makkelijker ingenomen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: