RSS Feed

Regering van lopende olie

Geplaatst op

Wat doen mensen met gezond verstand als een product schaarser wordt? Ze gaan er bewuster en zuiniger mee om. Dat doen ze bijvoorbeeld in Spanje: daar verlagen ze de snelheidsmaxima voor auto’s om olie te sparen. De Spaanse regering beseft dat het verbruik van een auto boven de 100km/u meer dan evenredig stijgt.

In België houdt de regering van lopende zaken er een andere mening op na. Ze neemt prijsmaatregelen, opdat mensen zeker niet verplicht zouden zijn hun gedrag aan te passen.

Nochtans zitten we nog niet bepaald op ons tandvlees: de gemiddelde bezetting van onze auto’s tijdens de spits is 1,1 , een aanzienlijk deel van onze autoverplaatsingen gebeurt louter en alleen voor ons plezier (en kan gerust vervangen worden door een ander plezier of een duurzamere modus), 20% van onze verplaatsingen zijn korter dan 1 kilometer en dus perfect wandelbaar, 40% is korter dan 3 kilometer en dus comfortabel fietsbaar en bijna 55% is korter dan 5 kilometer: nog altijd doenbaar… (bron: Onderzoek Verplaatsingsgedrag 4)

Maar zelfs als dat alles een brug te ver is, dan is er nog heel veel marge om te besparen: rijden met een lichtere voet, defensief in plaats van agressief, geleidelijk in plaats van hortend, kan besparingen opleveren tot 25%. In energie, maar ook in slachtoffers.

Maar in deze tijden kiest men liever voor een discutabele winst die veel geld kost, het klimaat schaadt en slachtoffers eist dan voor een grote winst die een heel klein beetje moeite kost. Het verschil tussen de twee keuzen is ook een prijs: die van het populisme, inherent aan een land dat permanent in verkiezingsmodus verkeert.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: